Kuigi
tundub, et eksamite tegemise aeg on alles kaugel, siis lähenevad need ju iga
päevaga ühe päeva võrra. Õpetajad üritavad ära arvata teemad, mis sel aastal
eksamiülesannetes kajastuvad ja lapsed jooksevad peale tunde ühe repetiitori
juurest teise juurde, et eksamil võimalikult palju punkte saada. Kui
jõuluaegset ostuhullust peetakse narruseks, sest ostetakse kokku suur hulk
tarbetuid esemeid või õnnestub need kingituste nime all pähe määrida oma
sugulastele ja tuttavatele, siis eksamihullusel on jõuluhullusega mõned
sarnased jooned. Kohustuslikud põhikooli- ja gümnaasiumi eksamid annavad
igavesest ajast igavesti tööd ja leiba eksamitööde koostajatele, parandajatele,
auväärsetele õpilaste peldikussesaatjatele, välisvaatlejatele ja veel igat
sorti pisematele tegelastele. Ka raamatukirjastajad saavad oma osa.
Aastast-aastasse antakse välja eksamiraamatuid, mis erinevad üksteisest vaid
selle poolest, et on lisatud eelmise aasta eksamiülesanded ning kuskil
mainitakse ära ka eksami toimumise aeg.
Mida näitavad eksamitulemused?
Kui
gümnaasiumi riigieksamite tulemuste põhjal koostatakse edetabeleid ning
koolides mõeldakse välja vigureid, kuidas n.ö naabrist parem olla, siis
põhikooli eksamitulemustest ei kõnelda peaaegu üldse või siis väga vähe. Koolis
töötavate inimeste peamine eesmärk saab olla vaid üks – lapse arendamine. Kui
nüüd vaadata viimaste aastate põhikooli matemaatika eksamil läbikukkujate
osakaalu, siis tekib väga palju küsimusi. Kas õpetajad on laisad ja lapsed
lollid või vastupidi? Kas meil kasutusel olev eksamisüsteem on ikka mõistlik ja
kas põhikooli lõpus peavad üldse eksamid olema?
Statistika
on halastamatu. Viimastel aastate „saak“ on selline: 2014 – 26,0%; 2013 –
15,6%; 2012 – 16,1%; 2011 – 23,7%; 2010 – 21,4% jne. Statistika on tehtud ca
1000 juhuvalimisse sattunud eksamitöö põhjal. Eespool toodud protsendid
näitavad, kui suur osa õpilastest igal aastal matemaatika eksamil läbi kukub.
Kui veerand õpilastest ei saa eksamitööga hakkama, siis on midagi väga valesti.
Aastal 2000 (mõni õpetaja veel mäletab seda lugu) lasti pärast eksami lõppu
eksamitööd ümber hinnata, sest töö osutus üllatuslikult (!!!) väga raskeks ja läbikukkujaid
oli palju. Pärast 2014.a. eksamit tõusis suur kära selle ümber, et mõnes koolis
oli ebaõnnestujate protsent peaaegu 50. Mis toimub, miks nii? Leiti, et süüdi
on õpetaja, kelle õpetamise metoodika pärineb Stalini aegsest ajast ja ega
lapsed ka väga õpihimulised olnud. Bingo! Mis saab edasi ja kas tehakse mingeid
olulisi järeldusi?
Pettusega saadud lõputunnistus
Kui
praegune eksamisüsteem on ainuõige (nagu teaduslik kommunism), siis polegi
lootust, et midagi muutub. Need kakskümmend viis protsenti õpilastest, kes
eksamil ebaõnnestuvad, lõpetavad üldjuhul ikkagi põhikooli. Mis kombel siis?
Kolme-nelja päeva pärast peale põhieksamit tehakse järeleksam ja IME on
sündinud – peaaegu kõik saavad selle eksami tehtud. Nii, et armsad talendikütid
– noori, tärkavaid geeniusi tuleb otsida nende hulgast, kes üheksa aastaga
midagi selgeks ei saanud ja siis tegid kolme päevaga kosmilise arenguhüppe. See
tuleks kuldsete tähtedega kirjutada rekordite raamatusse. Tehke järele armsad
ameerika ja aafrika sõbrad, soomlastest rääkimata! Viimased on valinud küll
selle tee, et põhikooli lõpus eksameid ei korraldata, küll aga omavad olulist
kaalu meie mõistes kolmandas kooliastmes (7.-9.kl) saadud koondhinded. Sel
juhul ei saa nii, nagu meil kombeks, et kaks aastat olen loru ja viimasel
aastal saan kuidagiviisi „kolmed“ kokku ning PEAN saama gümnaasiumisse.
Kutsekooli ei taha minna, ema ka ei luba ja tädi ütleb, et tema kolib üldse
Austraaliasse kui Juhan perekonda häbistab ja kutsekooli läheb.
Kui
on huvi, siis vaadake Innove veebilehelt eksamite statistikat. Unustasin
eelnevalt kirjutada, et teiste eksamite (eesti keel, võõrkeel jm) puhul on
ebaõnnestujaid alla viie protsendi. Paneb ju mõtlema. Kui vaadata
eksamitulemusi graafiliselt, siis torkab silma, et hästi vähe on neid õpilasi,
kellel jäi üks punkt kolmest puudu (pidi see õpetaja ikka paras tõbras olema,
kes vajaminevat punkti ei leidnud) ja üllatavalt palju neid, kes said just
täpselt selle punktisumma, mis kolme saamiseks vaja. Nii, et tegemist on
seadustatud topeltpettusega: parandame töid nii, et vajalik punktisumma kokku
tuleks ning järeleksami (loe: libaeksami) tulemused on mõne väikese erandiga
positiivsed. Olen ka ise järeleksamil küsinud, et kui pikk on ruudu neljas külg
kui kolm ülejäänud külge on 4 meetri pikkused. Hea küsimus, sest enamus
õpilastest suudab pärast pikka mõtisklemist siiski õige vastuse anda.
Kui
neid libaeksameid ja tulemuste ilustamist ei toimuks, siis oleksime seisus, kus
suur hulk põhikooli lõpetama pidanud õpilastest kordaksid klassikursust
(lapsevanem pole nõus lõputunnistusega, millel puudulik hinne) ning aasta
pärast saaksid nad eksamil jälle ühe või kahe. Pärast seda on ees ootamas
tupik, sest väga vähesed kutseõppeasutused võtavad vastu lõputunnistuse
puudulike hinnetega. Mida nad tegema hakkavad? Seisavad enne kella kümmet
kaupluse ees ja pärast kella kukkumist poe taga. Kurb perspektiiv.
Raipel uisud jalas
Ühel pärastlõunal läinud mehed merre sulistama. Korraga
silmas üks vees olijatest, et keegi hulbib lainetel. Tiritud ka kiiresti
kaldale ja hakatud kunstlikku hingamist tegema. Pärast veerandtunnist asjatut
ponnistamist märganud keegi äkki, et liival lebaval kodanikul on uisud jalas.
Meie eksamisüsteemiga on sama lugu, et siin kosmeetilised
parandused viljakad ei ole. Pole suurt vahet, kas eksamitöös on seitse või
kaheksa ülesannet ja kas lahendamiseks on aega kolm või neli tundi. Vaja on
restarti, mis tähendab seda, et kogu süsteemi tuleb muuta. Kui eksamiusku
haridusametnikud ja ka mõned õpetajad peavad põhikooli lõpueksamite kaotamist
ennekuulmatuks ketserluseks, siis võib neist ka aru saada. Samas ei keela keegi
võtta kasutusele mõni mõistlikum eksamineerimise vorm. Selliseid on olemas ja
nende kasutuselevõtmiseks pole vaja suuri rahalisi kulutusi, kõik jääb vaid ühe
pisiasja taha – kas on julgust öelda, et veerand eksamitegijatest kukub läbi
seetõttu, et eksamisüsteem on nõder või teeme näo, et nii peabki olema. Sel
juhul tuleb see ka avalikult välja öelda. Mina pooldan seda, et mõistlik oleks
üle võtta soomlastel kasutusel olev põhikooli lõpetamise kord.
Torukool kui läbikukkunud eksperiment
Meie koolisüsteem meenutab umbset toru, mille ühest otsast
topitakse lapsed sisse ja nad on esialgu ka rõõmsad ja edukad. Algklassides
pannakse valdavalt vaid neljasid-viisi ja kui mõne lapse tunnistusele mingil
põhjusel juhtub „kolm“ pudenema, siis on lapsevanemad tagajalgadel – mida see
õpetaja õige endast arvab? Kuuendas-seitsmendas klassis on hinne „3“ juba
tavapärane ja klassi saab „lõpetada“ ka kahtedega. Jukul on aasta lõpus
tunnistusel kuus kahte ja vaatamata kõikvõimalikele konsultatsioonidele ning
suvetöödele ei muutu midagi – Juku teab, et teda klassikursust kordama jätta ei
saa nii lohiseb ta mööda koolitoru vaikselt edasi. Üheksanda klassi lõpus
üritatakse talle anda lõputunnistus, sest pole ka kool Jukust, kes on küll
silmarõõmuks köögitädidele, kuid pinnuks silmas õpetajatele, eriti huvitatud
ning nii saabki laps lõputunnistuse, kuid ei mingeid teadmisi ega oskusi. Juku
üliagarad vanemad oskavad Juku ka mõnda gümnaasiumisse sokutada ja varsti
avanevad ka ülikooli uksed. Ehk oleks aeg pöörduda tagasi selle juurde, et kui
lugemine ja rehkendamine selge ei ole, siis järgmisse klassi ei saa. Sellest sõltumata,
et habe juba kasvab ja naisevõtusoovgi olemas.
Ütlete, et maalitud pilt pole usutav. Jah, selle autoriks
pole Kazimir Malevitš või Pablo Picasso, kuid mõelge hetkeks enda ja oma laste
koolitee peale ja ehk saate aru, et siin kirjapandu pole mitte halb unenägu,
vaid reaalne pilt 21. sajandi eesti koolist.
No comments:
Post a Comment